NACHT VAN DE VERWONDERING


NIEUWE DATUM: Vrijdag 17 06 2022 | Stadsschouwburg Mechelen

Het begon met een knal,

En veel later kwam de Mens.

De verbazingwekkende denker,

Hij gaat zijn onzekere toekomst tegemoet.




Caroline Pauwels leerde ons met haar boek ‘Ode aan de Verwondering’ dat wij de kinderlijke verwondering niet mogen kwijtraken. En als we ze kwijt zijn, dan wordt het hoog tijd om die draad weer op te pikken.


Op vrijdag 17 juni 2022 (nieuwe datum!) pikken we samen die draad op in de Stadschouwburg van Mechelen. Tijdens de Nacht van de Verwondering reizen we van knal tot morgen. Ontdek hier het volledige programma:

PROGRAMMA

20u00-22u00

HET BEGON MET EEN KNAL

Katrien Kolenberg

De oerknal … De ultieme verantwoordelijke voor alles wat bestaat: onvoorstelbaar grote dingen, onbegrijpelijk kleine dingen en alles wat daartussen ligt. En hoeveel geluk hebben wij, dat wij die dingen mogen bestuderen?


Een verwonderlijk inzicht, met in het midden nog altijd de vraag: “Waarom, verdomme, is er een wereld?“

EN VEEL LATER KWAM DE MENS.

Damya Laoui

Van één cel tot een kluwen van miljarden op elkaar afgestemde cellen. Van jachtprimaat tot wereldheerser op alle continenten. Millennia aan evolutie en geschiedenis brachten ons tot op dit punt. Het punt waarbij we allen deze woorden aan het lezen zijn.


Een verwonderlijk inzicht, met in het midden nog altijd de vraag: “Hoe is dat ooit zover kunnen komen?”

DE VERBAZINGWEKKENDE DENKER

Gustaaf Cornelis

Wat is het wezen van tijd en ruimte? Deze vragen werden aangestuurd door de dans van de dwaalsterren. Verdienstelijke pogingen intussen, met een bijzondere plek voor Newton. Maar Einstein gaf daaraan de doodsteek. Intussen blijven we gefascineerd door die dwaalsterren. De mens vindt deelantwoorden, terwijl de hoofdvragen blijven.


Een verwonderlijk inzicht, met in het midden nog altijd de vraag: “Wat wil ik weten, en hoe kom ik het te weten?”

HIJ GAAT ZIJN ONZEKERE TOEKOMST TEGEMOET

Nic Balthazar

Doemdenkers bestaan al sinds de eerste mens een bliksemschicht zag. Maar het is nog niet zo lang geleden dat wetenschappers, na lang en vermoeiend onderzoek, begonnen zijn met doemdenken. De planeet schreeuwt om hulp en wij moeten helpen. We kunnen dat niet alleen, dus we moeten samenwerken.


Een verwonderlijk inzicht, met in het midden nog altijd de vraag: “En nu?“

MET MUZIKALE BEGELEIDING

Door Laurie Janssens (sopraan), Michaël Mannes (Piano), Rik Ghesquière (Flugelhorn) en Nicolas Mortelmans (Sitar). Meer info hieronder.

KATRIEN KOLENBERG

Het begon met een knal

Katrien Kolenberg is een sterrenkundige met een passie voor muziek. In haar werk zijn kunst en wetenschap nauw met elkaar verbonden. Als professor astrofysica/ onderzoeker aan de Universiteit Antwerpen en de VUB, bestudeert ze de geluiden van sterren. Daarnaast is ze coördinator bij STE(A)M voor de Associatie KU Leuven. Ze gebruikt astronomie als hulpmiddel voor wereldwijde ontwikkeling en kunst als een manier om de menselijke conditie te begrijpen, vaak in kosmisch perspectief.

DAMYA LAOUI

En veel later kwam de Mens

Damya Laoui is bio-ingenieur hoogleraar aan de VUB en het Vlaams Instituut voor Biotechnologie. In 2018 werd ze door het tijdschrijft New Scientist uitgeroepen tot wetenschapstalent van het jaar. Laoui doet onderzoek naar immuuntherapie tegen kanker.

GUSTAAF CORNELIS

De verbazingwekkende denker

Gustaaf Cornelis is hoogleraar in de wijsbegeerte en moraalwetenschappen aan de VUB. Daar doceert hij vakken als ‘Science Communication’, ‘Mens en omgeving’, ‘Filosofische vaardigheden’ en ‘scientific integrity’. Tijdens deze lessen gaat hij op zoek naar de plaats van de mens in de kosmos, in zijn eigen leefwereld en in de wetenschap. Het onderzoek van Gustaaf Cornelis situeert zich op het domein van de wetenschapsfilosofie, in het bijzonder de wetenschapsethiek en de wetenschapseducatie.

NIC BALTHAZAR

Hij gaat zijn onzekere toekomst tegemoet

Nic Balthazar is televisiemaker en filmregisseur. Zijn bekendste werken zijn ‘Ben X’ en ‘Tot Altijd’. Balthazar staat vandaag vooral bekend om zijn ecologisch activisme. In 2008 regisseerde hij een videoclip getiteld ‘The Big Ask’, waar hij samen met 6000 andere personen onze politici probeerde te overtuigen om een klimaatwet te stemmen. Een jaar later herhaalde hij deze actie net voor de klimaatconferentie in Kopenhagen. Balthazar is ook promotor van een vegetarische levensstijl.

RIK GHESQUIÈRE

Musicus

Rik Ghesquière is een veelzijdig musicus. Hij begon als trompettist, volgde daarna orkestdirectie en vijf jaar lang cello om zich te vereenzelvigen met de strijktechniek. Ondertussen concentreert hij zich vooral op het dirigeren. Zo werkt hij onder andere als chef-dirigent voor het Brussels Young Philharmonic, het Vlaams-Brabants Symfonieorkest alsook het stadsorkest, Symfonieorkest De Lier van zijn thuisstad Lier. Daarnaast dirigeert hij ook het professionele ORFEO kamerorkest en een aantal koren in België en Nederland. Rik is “Extraordinary Associate Professor of Music” aan de universiteit van Stellenbosch in Zuid-Afrika. Op de Nacht van de Verwondering haalt hij zijn oude liefde voor de Flugelhorn terug boven.

NICOLAS MORTELMANS

Sitarspeler

Nicolas Mortelmans is een gepassioneerde sitarspeler en multi-instrumentalist uit Antwerpen. Nicolas is een fusion sitarist en student Indische klassieke muziek. Hij studeerde op de traditionele manier bij verschillende sitarmeesters in India en sinds 2017 wordt hij opgeleid door de wereldbefaamde Anoushka Shankar.

LAURIE JANSSENS

Sopraan

De licht-lyrische sopraan Laurie Janssens studeerde af met grootste onderscheiding aan de zangafdeling van het Koninklijk Vlaams Conservatorium te Antwerpen bij Stephanie Friede. Laurie werd in 2016 semi finaliste in de Händel wedstrijd te Londen. Als klassieke sopraan heeft Laurie niet enkel concerten en recitals, maar ook operarollen op haar solistische repertoire staan. Zo zong zij Imeneo in Orfeo e Euridice van Bertoni, Orphelie in Orphelie in de Bovenkamer van Axelle Kennes (wereldpremière), Clarissa in Dolores van Mathias Coppens (wereldpremière) en Lisa in de operette Gräfin Mariza van Kalman. 

Daarnaast heeft ze in alledrie de Da Ponte opera’s gezongen van Mozart. Zo vertolkte ze Zerlina in Don Giovanni, Despina in Cosi fan tutte en Susanna in Le nozze di Figaro.

MICHAËL MANNES

Pianist

Michaël Mannes werd geboren in een familie van muzikanten. Hij kreeg zijn eerste pianolessen op vierjarige leeftijd van zijn moeder. Op zijn vijftiende ging hij studeren aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen bij Levente Kende en Heidi Hendrickx. Later vervolmaakte hij zich aan de Guildhail School of Music en Drama in Londen bij Joan Havill. Hij maakte al snel indruk op verschillende pianowedstrijden en won meerdere prijzen.

Michaël heeft zich intussen ontwikkeld tot een verfijnd en veelzijdig pianist. Zijn pianospel wordt geprezen om de diepgaande muzikaliteit en subtiel touché.